شمع سوزنی پایه بلند نوعی شمع موتور است که دارای ویژگیهای زیر است: الکترود مرکزی سوزنی شکل: این طراحی باعث ایجاد جرقه دقیقتر و قویتری میشود که احتراق سوخت را بهبود میبخشد.پایه بلند: طول بیشتر پایه شمع باعث میشود که نوک شمع بیشتر در معرض دمای احتراق قرار بگیرد.کاربردهای شمع سوزنی پایه بلند:بهبود عملکرد موتور: احتراق بهتر سوخت منجر به افزایش شتاب، کارکرد آرامتر موتور و کاهش لرزش میشود.کاهش مصرف سوخت: احتراق کاملتر سوخت باعث کاهش مصرف بنزین میشود.کاهش آلایندگی: احتراق کاملتر، میزان گازهای مضر خروجی از اگزوز را کاهش میدهد......
لنت ترمز عقب در خودروی دنا (و هر خودروی دیگری با سیستم ترمز دیسکی یا کاسهای در عقب) نقش حیاتی در کاهش سرعت و توقف خودرو ایفا میکند. این لنتها با ایجاد اصطکاک با دیسک ترمز عقب (در سیستم ترمز دیسکی) یا کاسه ترمز عقب (در سیستم ترمز کاسهای) نیروی چرخشی چرخها را مهار کرده و در نهایت باعث توقف خودرو میشوند.به طور مفصلتر، کاراییهای لنت ترمز عقب دنا عبارتند از: ایجاد نیروی اصطکاک: وظیفه اصلی لنت ترمز، ایجاد اصطکاک کافی با سطح دیسک یا کاسه ترمز است. این اصطکاک، انرژی جنبشی چرخها را به گرما تبدیل کرده و سرعت آنها را کاهش میدهد. کمک به توقف ایمن و موثر خودرو: لنتهای ترمز عقب به همراه لنتهای ترمز جلو، نیروی ترمز مورد نیاز برای توقف ایمن و موثر خودرو را فراهم میکنند. توزیع مناسب نیروی ترمز بین چرخهای جلو و عقب برای حفظ تعادل خودرو در هنگام ترمزگیری بسیار مهم است.
وظیفه اصلی وایر شمع در خودروی تیبا (و هر خودروی دیگری که از این سیستم استفاده میکند) انتقال جریان الکتریکی ولتاژ بالا از کوئل (یا دلکو در خودروهای قدیمیتر) به شمعهای موتور است. این جریان الکتریکی برای ایجاد جرقه در نوک شمع لازم است تا مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندر محترق شده و نیروی لازم برای حرکت خودرو تولید شود.به عبارت دیگر، وایر شمع به عنوان یک پل ارتباطی الکتریکی بین منبع تولید ولتاژ (کوئل) و مصرفکننده آن (شمع) عمل میکند. این انتقال جریان باید با کمترین افت ولتاژ و در سریعترین زمان ممکن انجام شود تا احتراق به درستی و در زمان مناسب صورت بگیرد.
لنت ترمز خودرو با کیفیت چه خصوصیاتی دارد ؟
لنت ترمز با کیفیت، نقش حیاتی در ایمنی خودرو و سرنشینان ایفا میکند. یک لنت ترمز ایدهآل باید ویژگیهای زیر را داشته باشد لنت باید در شرایط مختلف آب و هوایی و سرعتهای گوناگون، قدرت ترمزگیری مناسب و پایداری را ارائه دهد. فاصله ترمزگیری باید کوتاه و قابل اعتماد باشد. در اثر ترمزگیریهای مکرر، لنتها داغ میشوند. لنت با کیفیت باید در برابر این حرارت مقاومت کند و عملکرد خود را حفظ نماید.لنتهای نامرغوب در اثر حرارت زیاد، دچار افت کیفیت و کاهش قدرت ترمزگیری میشوند.
تفاوت شمع انژکتور و شمع کاربراتور : شمع موتور یکی از قطعات کلیدی در سیستم احتراق خودرو است که وظیفه ایجاد جرقه برای مشتعل کردن مخلوط هوا و سوخت را بر عهده دارد. با این حال، شمعهای مورد استفاده در موتورهای انژکتوری و کاربراتوری دارای تفاوتهایی هستند.تفاوتهای اصلی شمع انژکتور و کاربراتور ، آچارخور: یکی از بارزترین تفاوتها در اندازه آچارخور شمعها است. شمعهای کاربراتوری معمولاً آچارخور بزرگتری دارند و از آچار شمع شماره 21 یا 20.8 استفاده میشود. در حالی که شمعهای انژکتوری آچارخور کوچکتری دارند.
شمع خودرو (Spark Plug) قطعهای کوچک اما حیاتی در موتورهای احتراق داخلی است که وظیفه اصلی آن ایجاد جرقه الکتریکی برای احتراق مخلوط سوخت و هوا در محفظه سیلندر است. این احتراق، نیروی لازم برای حرکت پیستونها و در نتیجه به حرکت درآوردن خودرو را فراهم میکند.به بیان سادهتر، شمع خودرو مانند یک کبریت کوچک عمل میکند که مخلوط سوخت و هوا را در موتور مشتعل میکند تا خودرو روشن و حرکت کند.الکترود مرکزی: این بخش از شمع، جریان الکتریکی ولتاژ بالا را دریافت و آن را به فضای بین الکترودها منتقل میکند.الکترود جانبی (ارت): این الکترود به بدنه شمع متصل است و فضایی را برای ایجاد جرقه بین خود و الکترود مرکزی فراهم میکند.عایق: این بخش از جنس سرامیک یا مواد مشابه است و از عبور جریان الکتریکی به بدنه موتور جلوگیری میکند.
وایر شمع قطعهای در موتورهای احتراق داخلی است که وظیفه انتقال جریان الکتریکی ولتاژ بالا از سیستم جرقهزنی (کویل یا دلکو) به شمعها را بر عهده دارد. این جریان الکتریکی باعث ایجاد جرقه در شمعها میشود که مخلوط سوخت و هوا را در محفظه احتراق مشتعل میکند و در نتیجه موتور روشن میشود.به عبارت دیگر، وایر شمع مانند یک سیم رابط عمل میکند که برق تولید شده توسط کویل یا دلکو را به سر شمعها میرساند تا احتراق صورت بگیرد.وایر شمع نقش حیاتی در عملکرد صحیح موتور دارد.
لنت جلو خودرو: نگهبان سرعت نام دارد و بدون آن ایمنی به صفر می رسد !
لنت جلو خودرو یکی از اجزای حیاتی سیستم ترمز است که نقش بسیار مهمی در ایمنی رانندگی ایفا میکند. این قطعه به همراه دیسک ترمز، وظیفه کاهش سرعت و توقف خودرو را بر عهده دارد.چگونه لنت جلو خودرو کار میکند؟
هنگامی که شما پدال ترمز را فشار میدهید، سیالی هیدرولیکی به کالیپرهای ترمز اعمال میشود. این کالیپرها، لنتهای ترمز را به سمت دیسک چرخ فشار میدهند. اصطکاک ایجاد شده بین لنت و دیسک باعث ایجاد حرارت و در نتیجه کاهش سرعت چرخش چرخها میشود.
دیسک چرخ جلو: نگهبان سرعت خودرو و ایمن کننده خودرو است .
دیسک چرخ جلو یکی از اجزای حیاتی سیستم ترمز خودرو است که نقش بسیار مهمی در ایمنی رانندگی ایفا میکند. این قطعه به همراه لنت ترمز، وظیفه کاهش سرعت و توقف خودرو را بر عهده دارد. چگونه دیسک چرخ جلو کار میکند؟
هنگامی که شما پدال ترمز را فشار میدهید، سیالی هیدرولیکی به کالیپرهای ترمز اعمال میشود. این کالیپرها، لنتهای ترمز را به سمت دیسک چرخ فشار میدهند. اصطکاک ایجاد شده بین لنت و دیسک باعث ایجاد حرارت و در نتیجه کاهش سرعت چرخش چرخها میشود.
پینیون دنده کیلومتر قلب تپندهی شمارش مسافت به شمار می رود .
پینیون دنده کیلومتر یکی از اجزای مهم سیستم اندازهگیری مسافت طی شده در خودرو پراید است. این قطعه کوچک اما حیاتی، نقش کلیدی در تبدیل حرکت چرخهای خودرو به سیگنالهای الکترونیکی ایفا میکند که در نهایت منجر به نمایش دقیق مسافت طی شده روی کیلومترشمار میشود.
پینیون دنده کیلومتر چیست؟
پینیون دنده کیلومتر در واقع یک چرخ دنده کوچک است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به گیربکس متصل میشود. با چرخیدن چرخهای خودرو و در نتیجه چرخش گیربکس، پینیون نیز میچرخد. این چرخش مکانیکی توسط یک سنسور الکترونیکی به سیگنالهای الکتریکی تبدیل میشود و به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خودرو ارسال میشود. ECU با پردازش این سیگنالها، مسافت طی شده را محاسبه کرده و آن را روی کیلومترشمار نمایش میدهد.